[ad_1]
З 1989 року Польща досягла значного економічного успіху. Наш глобальний продукт перевищить 900 мільярдів доларів у 2025 році, а підрахунок на душу населення відповідно до паритету покупки трохи менше Японії чи Іспанії. Ми розвивалися швидше, ніж більшість країн нашого регіону, зменшуючи відстань до найбільш розвинених країн світу.

Getty Images
Поінформованість про наш економічний успіх є досить поширеною, тому ми задаємо собі питання про його причини. Класична, ліберальна теза: Успіх був спричинений впровадженням швидких та глибоких реформ у 90 -х роках відповідно до моделей Міжнародного валютного фонду (МВФ), а потім перевагами участі в Європейському Союзі. Я не задоволений такою позицією, і не тільки тому, що він знецінює наші зусилля, призначаючи успіх лідерства та проблеми, що надаються ззовні.
Аргумент про «необхідні та швидкі ринкові реформи» закриває дискусії щодо помилок, і навіть інституційні патології, представлені в ринку, про що свідчить NFI (національні фонди інвестицій), створені в 1995 році. Більшість країн регіону запровадили ринкові реформи в 1990 -х. Це було пов’язано з кризою, в якій вони виявили (особливо наш випадок некоечної держави). Це також пов’язано з країнами, в яких центрально запланована економіка зберегла неоптимальний контроль, наприклад, в Чехосвакії. Це був інтелектуальний клімат 90 -х, а також тиск міжнародних установ та сильних розвинених країн. Румунія та Болгарія також пережили ударну терапію. Ми належали до ЄС 20 років разом з усім регіоном (Болгарія та Румунія приєдналися в 2007 році), і згідно з однорідними принципами, ми маємо доступ до загального ринку, інституційних рішень та засобів. То чому ми розвинулися швидше, ніж Чехія, Угорщина та Балканські країни? Суворий аналіз повинен зосередитись на тих аспектах, які відрізняли нас від інших країн і позитивно вплинули на економічне зростання. Я вкажу кілька факторів, що їх список не є вичерпним або вони не належать до сфери макроекономічної політики.
Див. Також:
Потужна Польща — сильна економіка
Першими з них є специфічні особливості людського капіталу — і ми говоримо не про рівень освіти, який відрізняється не від країн нашої групи, а про більш складні вимірювані аспекти: підприємництво, амбіції, потреба в успіху та найкращі спаровування. Республіка польської народу пішла, залишаючи нас у стані приниження, ми почувались гірше, бо бідніші за сусідів. Це спричинило сильну соціальну мобілізацію та широке прийняття вашого власного підприємництва як модель життя. Крім того, набагато більше приватних компаній вижили по всій республіці польської народної народної роботи, ніж з іншими членами RWPG, де навіть перукар або кондитерський виробник були частиною «соціалізованого» комплексу. Польська народна республіка після періоду примусової індустріалізації, що фінансується через борг, є випадковим чином та переоцінкою, що спричинило боргову кризу — це також мало позитивний вплив. Це був людський капітал: інженери, обладнання, кваліфіковані працівники, які могли виробляти конкретні продукти — кораблі, папір, цемент, автомобілі, машини. Ці два елементи: підприємці, які прагнуть успіху, та кваліфіковані співробітники створили основи роздумів від спаду 90 -х. Іноземні інвестиції до кінця цього періоду були невеликими, а інвестиції — Зелене поле — навіть незначний.
Приватна власність на селянську землю ще одна — до цього дня недооцінюється і мало вивчається — різниця між Польщі та сусідами. Домінуюча перспектива жителів агломерації зобразила фермерів як проблему, група претензій, не пристосованих до ринкової економіки, людей, які керують малим і, отже, неефективною власністю. Таке ставлення, яке допомагає інституціям, що звертається до думок, що представляють знущання з села в медіа -корпораціях чи фільмів, також пов’язано з необхідністю соціального просування в ярликах. Зрештою, бабусі та дідусі близько 2/3 Співдружності були жителями села. Претензії, безперечно, відбулися, але вони були задоволені в невеликій мірі, незважаючи на офіційне політичне представництво села на рівні країни. Тим часом, робота незалежно, необхідність управління та підрахунку грошей, щоденне виконання обов’язків є також ресурсом підприємництва та основою доброї трудової етики, які, мабуть, були слабкішими в сільському господарстві з боку інших країн Центральної Європи, які були націоналізовані двома поколіннями сільського господарства.
(…) недооцінена причина нашого вище економічного зростання полягає у зменшенні корупції. Це слід особливо підкреслити, оскільки це виходило з власних виборів полюса. Спеціалізована служба, орієнтована на боротьбу з корупцією та примиренням в економічних інтересах держави, тобто Центрального бюро антикорупції
Ще одна недооцінена причина нашого вище економічного зростання — це зменшення корупції. Це слід особливо підкреслити, оскільки це виходило з власних виборів полюса. Була створена спеціалізована служба, присвячена боротьбі з корупцією та координацією економічних інтересів держави, тобто Центрального бюро проти корупції. Це сталося в 2006 році рішенням SEJM, за власною ініціативою, а не внаслідок виконання рекомендованих реформ. Момент введення цієї інституційної реформи, тобто через два роки після вступу в ЄС, також був успішним, коли реальні гроші були на всіх рівнях на всіх рівнях. Слід підкреслити, що боротьба з корупцією не є пріоритетом Інституту ЄС, коли вона стикається з їх політичним інтересом. Найкращим прикладом є італійська стимулювальна програма для модернізації будівель, реалізованих у 2020 році, яка має право на бенефіціара за податковою обстановкою 110 відсотків. вартість. В результаті його функціонування було витрачено 220 мільярдів євро, що з незначним позитивним ефектом для економіки. Однак це спричинило хвилю шахрайства. Ця програма була прийнята Європейською комісією в рамках Італійського національного плану реконструкції. Загальна гангрена корупції, відома в нашій країні з 90 -х років, була значно обмежена, і хоча важко повністю усунути такі явища, ці зусилля також позитивно відрізняють нас від кількох країн регіону.
Див. Також:
Польський технологічний потенціал, тобто культуру довіри з ключем до розвитку
Повна картина повинна містити посилання на серйозні помилки, включаючи ті, які частково зроблені з власного вибору. Головне — відсутність промислової стратегії. Це було пріоритетом зменшити його за допомогою низьких мита, процентної ставки центрального банку, жорсткого обміну валюти, «жорсткої» бюджетної політики. Низькі обов’язки полягали в тому, щоб викликати конкурентний тиск на внутрішніх виробників та перешкоджати їх підвищенню цін. Однак це означало, що підприємства, що належать державі, були змагаються з повністю організованими іноземними компаніями і почали втрачати акції на внутрішньому ринку. Перш ніж оволодіти основними навичками ринкової економіки, тобто вони навчилися правильно розглянути витрати та маркетинг своїх товарів, вони були надані на захист. У поєднанні з більшою грошовою ціною (хоча реальна процентна ставка була негативною до 1993-1994 рр.), Це спричинило проблему боргу та падіння моральної держави в цих компаніях. Єдине порятунок — знайти стратегічного інвестора.
Державний власник не переконався, що тисячі його компаній вчаться функціонувати в ринковій економіці. Ні положення законів, що регулюють роботу та приватизацію державних підприємств, ані фактична діяльність власника (правила вибору персоналу управлінців) не створили шлях постійного вдосконалення компаній. Навіть у галузях, де технологічна відстань польських компаній для світових лідерів не була суттєвою, основна шанс на виживання вимагалася у приватизації за участю іноземного капіталу. Як результат, компанії з великим приватним польським столиком, який дозволяє іноземним розширенню, недостатньо. Це важливо, оскільки вони створюють інновації, розміщуючи дослідницькі центри в країні. Існуючі центри були отримані від приватних компаній, що базуються в 90 -х роках, і органічно розроблялися протягом наступних десятиліть, ніж від приватизації. У сценарії альтернативної історії, яка вимагає реалізації стратегії володіння меритократичною власністю, лідер на ринку паперу, цементу чи фарби в Європі може бути компанією зі штаб -квартирою в шисі або кілах та Вроклаві відповідно. Короткий перелік серйозних помилок включатиме вищезазначену NFI, поставивши PGR у стані ліквідації відповідно до закону в 1991 році, відкритих пенсійних фондів (OFES), створених у 1998/1999 роках у фінансових ящиках за 2009-2015 роки.
В даний час найбільшим ризиком подальшого розвитку є рівень політичного конфлікту в нашій країні. Наче успіхи прийшли занадто швидко, занадто просто і їх можна пропустити. Жертва дисфункціонального конфлікту — це хороший звичай та культура, а також відповідальне управління державними фінансами, а нещодавно незалежність Центрального банку
Однак ми були успішними. В даний час найбільшим ризиком подальшого розвитку є рівень політичного конфлікту в нашій країні. Наче успіхи прийшли занадто швидко, занадто просто і їх можна пропустити. Жертва дисфункціонального конфлікту — це хороший звичай та культура, а також відповідальне управління державними фінансами, а нещодавно незалежність Центрального банку.
Автор висловлює власну думку, а не офіційну позицію NBP.
Стаття надійшла з 20-го видання «фінансового спостерігача» щоквартального березня-березня 2025 року.

Getty Images
Сообщает: RAION (Польша)